
 

Volume-III, Issue-III                                               November 2016                                                                149 

International Journal of Humanities & Social Science Studies (IJHSSS)            
A Peer-Reviewed Bi-monthly Bi-lingual Research Journal  
ISSN: 2349-6959 (Online), ISSN: 2349-6711 (Print) 
Volume-III, Issue-III, November 2016, Page No. 149-173 
Published by Scholar Publications, Karimganj, Assam, India, 788711 
Website: http://www.ijhsss.com 

 

The Influence of Television Owners on Program Content in 

Post-Authoritarian Indonesia 
Morissan 

PhD candidate at School of Communication, Universiti Sains Malaysia, Penang, Malaysia 

Lecturer at Faculty of Communication, University of Mercu Buana, Jakarta, Indonesia  
 

Abstract 

In Indonesia, the downfall of the last authoritarian ruler in May 1998 marked the beginning 

of the transition to democracy in the country. Before 1998, the autocratic government 

monitored firmly the media content for decades. With the current broadcast liberalization, 

Indonesian televisions can produce almost any kind of program contents. However, a 

question arises, who actually controls media content in the era of liberalization. How 

political and economic factors influence television workers in shaping content? The 

literature review indicates a number of political and economic factors that may affect the 

television content, including owners, advertisers, audiences, regulators, politicians, etc. 

However, this empirical research intends to focus on the role of television owners in 

influencing the program content. The research question is: how do television owners 

influence television workers in shaping their content? The question needs a qualitative 

descriptive answer from various sources, including interviews with around 100 television 

workers, participant observations, documents, television reports, and other data sources. 

This research reveals important findings. Television owners control, directly or indirectly, 

television workers in shaping the program content. The indirect control was made through 

senior executives who hold strategic positions in the programming department and 

especially in the media editorial board. Owners sometimes involved directly in shaping 

content, especially entertainment program. The owners used to come to a programming 

meeting where they lead and direct television workers. Owners evaluated the performance 

of the ongoing program and giving suggestions about what should be done to sustain the 

program success. 
 

Key Words: influence, television, owners, program, content, Indonesia 
 

1. Introduction: The fall of the last authoritarian government in Indonesia in 1998 allowed 

the rise of freedom followed by the process of transition to democracy in the country. For 

decades, the autocratic government monitored firmly the media. At the time of authoritarian 

era, the media that dared to ignore or underestimate government controls, they would face 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  150 

fatal consequences. Media permits were frequently revoked, subject to bans, and even 

closed down without gaining access to open trial.  
 

For more than 50 years, two leaders, Sukarno and Suharto, who run their governments 

in an authoritarian manner, ruled Indonesia. Sukarno, who led the struggle for independence 

of Indonesia from the Netherlands, was the country's first President from 1945 to 1967. 

During his rule, and with the backing of the military, Sukarno disbanded political parties, 

arrested and imprisoned political opponents, used martial law to closed-down mass media 

criticism of the government's policies, and other repressive actions. 
 

During the initial decade of independence in 1945, Indonesian media was dubbed by 

founding President Sukarno a ‗toll of the Revolution‘, responsible for energizing and 

mobilizing public opinion (Hill 2007, p.14). Sukarno determined to rein in renegade media 

for a range of political reasons such as considered lending editorial support for regional 

movements against the central government, or offending the president or senior political or 

military figures. Sukarno closed down newspapers, and he was adamant that, whatever the 

international odium associated with the press suppression, he would not allow destructive 

criticism of his leadership (Hill 2007, p.30). 
 

As part of an effort by government to mobilize the mass media in forging a strong and 

unified nation, the government established the state controlled television station TVRI in 

1962; it was the first and the only television in Indonesia for 26 years since its inception. 
 

With the transition of government after the coup d‘état against Sukarno in 1 October 

1965 and the transfer of power to Major-General Suharto on 11 March 1966, the new 

government called the press to safeguard national security against internal and external 

threats. In promoting adherence to the state ideology, the Suharto Government sought to 

eliminate critical papers, domesticate the vociferous press, and ensure that press workers 

and management were ultimately loyal to the government. By 1969, savage bans, by the 

regime cut the number of newspapers and magazines, and their total circulation, to less than 

half (Dhakidae 1991, p. 551). 
 

During the authoritarian era, the government had created political barriers to entry in 

the media industry. The policy was aimed at producing domination by the government with 

the power to grant and to revoke media licenses. Through its power, the regime was able to 

limit market players to politically favorable parties. This was especially visible in the 

television industry, when in 1988 the government granted licenses to the first private 

commercial television Rajawali Citra Televisi Indonesia (RCTI) owned by Suharto's son. 

Another three private commercial televisions, which follow suit in the nineties: Indosiar, 

Surabaya Citra Televisi (SCTV), and Televisi Pendidikan Indonesia (TPI, now MNC) were 

also under the control of giant enterprises owned by Suharto‘s circle. 
 

The restriction imposed on media prevailed until Suharto came down from power on 

May 21, 1998. It was a day of great importance in the Indonesian history. The day when 

President Suharto –pressured by waves of demonstrations due to economic meltdown- was 

http://en.wikipedia.org/wiki/Proclamation_of_Indonesian_Independence
http://en.wikipedia.org/wiki/Proclamation_of_Indonesian_Independence


The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  151 

forced to step down after more than 30 years in power. From that day, the country started its 

path to democracy, which also paves the way for freedom of the press. 
 

The downfall of President Suharto allows the media to appreciate the new circumstance 

of being free from the government strict control and the media flourished aggressively. 

Currently, Indonesia, the world's fourth-largest population, becomes the new emerging 

democratic country. After the shift of political power, various reforms in almost all aspects 

of life developed, particularly the media and press that relished the freedom the most. 
 

Under heavy pressures from the civil society and the market, a series of liberalization 

policies were taken by the post-Suharto governments. The new broadcast law was enacted 

in 2002 and one year later, the Indonesian Broadcasting Commission (KPI), an independent 

state regulatory body, was established. KPI is responsible to regulate and provide 

recommendations in the area of broadcasting. With the current broadcast liberalization, 

Indonesian televisions can produce almost any kind of program contents. 
 

When democratization removes state censorship, and the media enjoy freedom of 

expression, we have to deal with the following questions: Who controls the content in the 

media? Who actually shapes the news and entertainment content that we see or hear? How 

political and economic factors influence television workers in shaping content? In 

particular, this research intends to investigate the role of media owners in shaping television 

content in post-authoritarian Indonesia. 
 

This research will look at the forces at work within television organizations, especially 

the role of Indonesian television owners in shaping program content. So, the key research 

question: How do television owners in Indonesia influence television workers in shaping the 

program content? 
 

2. Literature Review 

2.1. Factors that Shape Media Content: According to Mc Quail (2000), the media 

organization, where media content is made, is an essential link in the process of mediation 

by which society addresses itself. In this regard, structural features of media organization 

such as size, forms of ownership and media, industrial function can be seen as having direct 

consequences for the conduct of the particular media organization. McQuail refers conduct 

to all the system activities that in turn affect performance, in the sense of the type and 

relative amount of media content produced and offered to audiences. According to this 

model, we need to look not only at internal features of media organizations, but also in their 

relations with other organizations and with the wider society.  
 

McQuail said, the theories, which have been formulated based on research into media 

organizations, have been consistent. They support the view that organizational routines, 

practices and goals systematically and distinctively influence content. 
 

The questions about the degree of freedom media organization posses in relation to the 

wider society, and how much freedom is possible within the organization and media-

organizational routines and procedures for selecting and processing content lead to 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  152 

consideration of the tension. The following oppositions reflect the tension at the heart of 

media-making: 1) constraint versus autonomy; 2) routine production versus creativity;3) 

commerce versus art and ; 4) profit versus social purpose (McQuail, 2000) 
 

The broad range of issues, which arise, can be appreciated when one takes an overview 

of theoretical perspectives organized around the question of influence on media content, as 

posed by Shoemaker and Reese (1991) who suggest five main hypotheses: 1) Content 

reflects social reality (mass media as mirror of society); 2) Content is influenced by media 

workers' socialization and attitudes (including advice from owners); 3) Content is 

influenced by media-organizational routines; 4) Content is influenced by social institution 

and forces; 5) Content is a function of ideological positions and maintains the status quo 

(the hegemonic approach) 
 

McQuail (2000) identify five main kinds of relationship, which need to be examined in 

order to gain some understanding of the conditions affecting media organizational activity 

and the mass communicator role: 1) Relationship with society; 2) Relationship with owners, 

clients and suppliers; 3) Relationship with pressure groups; 4) Relationship with internal 

organization and; 5) Relationship with audience 
 

According to Marx and Engels (Marx, 1977; Marx and Engels, 1974), media content 

influence and media power relations discussed above relate to mass media as a 'means of 

production‘, which in capitalist society are in the ownership of the ruling class. According 

to this idea, the mass media simply disseminate the ideas and worldviews of the ruling 

class, and deny or defuse alternative ideas. This is very much in accord with Marx's 

argument that. 
 

The class which has the means of material production at its disposal has control at 

the same time over the means of mental production, so that thereby, generally 

speaking, the ideas of those who lack the means of mental production are subject 

to it. (Marx & Engels: The German Ideology, cited in Curran et al. 1982: 22).  
 

From this perspective the mass media disseminate the dominant ideology: the values of 

the class, which owns and controls the media. The mass media worked to create 'false 

awareness' in the average workers. This prompts a compelling position whereby media 

content are seen as undiversified expressions of decision class values, which disregards any 

differing qualities inside the decision class and inside the media, and the likelihood of 

oppositional readings by audiences of media. 
 

A number of different relationships within and across the boundaries of media 

organization must be taken into account in any theoretical account of media organizations 

and occupations. These relationships are often active negotiations and exchanges and 

sometimes conflicts, latent or actual.  

Gerbner (1969) depicted communicators in mass media as working under pressure from 

different external 'power roles', including audience, competitors (other media in the main), 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  153 

clients (such as sponsors and advertisers), authorities (especially legal and political), 

experts, and other institutions. 
 

According to Pringle and Starr (2005, p.102), all broadcast station content (programs) 

is determined by four influences: audience, broadcaster, advertiser and regulator. 
 

The audience, which seeks out a station for its programs. Listeners or viewers may be 

exposed to other content, such as commercials and public service and promotional 

announcements, but their principal goals to hear or view program content that satisfies their 

need at a particular time. Programs that fail to attract listeners or viewers, or fail to satisfy 

their needs, are imperiled. So are the financial fortunes of the station. 
 

The broadcaster, who is responsible for operating the station profitably for its owners. 

The greater the audience, the greater the likelihood that a profit can be realized. 

Accordingly, the broadcaster selects and schedules programs to attract as many people as 

possible among the targeted audience. 
 

The advertiser, whose principal interest in using a radio or television is to bring a 

product or service to the attention of those most likely to use it. Programs that attract 

potential customers stand the best chance of attracting advertising revenues, especially if the 

number of people is large and the cost of delivering the commercial to them is competitive. 
 

The regulator, or government and its agencies, whose goal is to ensure that the station 

is operated in a way that serves the public interest. The regulator take actions aimed at 

compelling or encouraging broadcasters to engage in certain programming practices to 

satisfy that goal. 
 

 Lewis (1969) used responses from 301 stations in the United States to determine 

influences in television station programming. He developed eight categories, in no 

particular order of priority: 1) Direct feedback from the audience, including letters, 

telephone calls, and conversations; 2) Regulations, or rules and standards of practice, such 

as commitments to the FCC, its rules and regulations, and the station‘s own policy 

statement (including advice from owners); 3) Inferential feedback, or ratings; 4) 

Conditional, a mix of factors, including comments about critics and opinions of friends 

outside the station; 5) Production staff, the opinions of station personnel with production 

responsibilities; 6) Personal or subjective judgment, including instinct, common sense, and 

knowledge of the community; 7) Financial, or factors related to the station‘s income and 

expenditures, such as sales potential, sales manager‘s opinion, and cost; 8) Tactical, that is, 

methods of program planning, the arrangement of the schedule, and viewing trends.  
 

Commercial radio and television stations air thousands of hours of programs each year. 

Individual programs may be produced by the stations itself or obtained from another source. 

They may be designed chiefly to entertain, inform, or educate. Pringle and Starr (2005:102) 

write about these influences: ―Much is said and written about broadcast programming. 

However, it would be unwise to identify any one influence for praise or condemnation. The 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  154 

programming we hear and see results from the interaction of all four forces.‖ (Pringle & 

Starr, 2005:102) 
 

2.2 Media Owners: It is difficult not to conclude that most media companies work in the 

interests of owners – as opposed to the interests of audiences or the community at large. 

Owners occupy the top command posts of media organizations, and they or their appointed 

top executives eventually have the final say in what the organization does. If the employees 

don‘t like it they can quit. Others will be found to take their place, and routines can always 

be changed. Questions remain about how media owners have lived up to this responsibility. 

In many developed countries, this responsibility has become greatly diffused. However, in 

Indonesia many independent owners run their own media organizations, some of them have 

become part of the larger corporate fabric. 
 

The key issue with regard to the relation between media workers and owners is the 

extent to which the workers can claim to exercise autonomy in relation to their owners. 

According to Altschull (1984), the interests of those who finance the press were always 

reflected in the content of news media. The notion is fairly clear and also consistent with the 

principles of free ‗market‘ press theory. However, there is usually some degree of autonomy 

on the part of media workers employed by media owners, especially freedom based on 

professionalism or the requirements for creating. 
 

Owners in market-based media have ultimate power over content, and there is no doubt 

that they can ask for what they want to be included or left out in the production of content. 

Even so, there are quite strong conventions relating to journalism, which protect the 

decision-making autonomy of editors on particular news stories. It is not too surprising that 

journalists should claim more autonomy even though they are reluctant to admit being told 

what to do by the proprietors. 
 

Nevertheless, there is an unavoidable tendency for those who own news media to set 

broad lines of policy, which are likely to be followed by the editorial staff they employ. 

There may also be informal and indirect pressure on particular issues that matter to owners. 

For instance, relating to their other business interest (Turow, 1994). 
 

Change in ownership shows its influence most clearly. According to Shoemaker & 

Reese (1991), this may come in the form of a corporate takeover, which often brings 

different values, objectives, culture, and ultimately content. Indeed, in recent years the 

buying and selling of large newspaper and broadcasting companies have become a big story 

in its own right. Ownership changes in big media were used to be covered by other media. 

The new media owners clearly imposed a new policy with far-reaching effects. The news 

was to be treated like their other business, expected to support itself, a departure from the 

traditional view that network news is a loss-leader public service supported by the 

entertainment side of the enterprise. These changes have direct implications for content. 
 

Another important feature of ownership patterns today is the sheer size of a media 

conglomerate. The number of publications on newsstands and radio and television stations, 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  155 

as well as new communication channels, makes it appear that ownership is widely 

distributed. In truth, though, most media are owned by a handful of corporate media giants. 

Tracing the organizational connections among media reveals greater reasons for concern 

over the homogenization of media content and ownership. 
 

The strongest effect of ownership usually comes up when owners try to impose their 

views on media content. This is of particular concern in the news media that occasionally 

endorse certain political candidates. One may assume that these endorsements provide a 

direct measure of the owner‘s or publisher‘s political attitude or that of the editorial board. 

To what extent do these attitudes find their way into the more objective news report? 

Several studies have examined the extent to which a medium slants its news reporting to 

conform to its editorial voice. Doing so would indicate that decisions at the top levels of the 

organization has superseded the content dictated by the routines of objective news gathering 

(Shoemaker & Reese, 1991). 
 

3. Research Methods: Most of research methods used to examine various factors affecting 

television contents are 'media-centric', which means taking, or recording the view from 

within the media. The reason for this is because only by knowing how the media operate 

and assess themselves can we understand how society influences the media and vice versa 

(McQuail, 2000).  
 

The other reason is that data about media strategies and their money related 

undertakings is rare for reasons of classification information about media policies and their 

financial affairs is hard to come by for reasons of confidentiality (Golding & Murdock, 

2000). 
 

This empirical research examines the influence of television owners on television 

program content in Indonesia during the period of 1998 – 2014. The research focus is 

established based on the research questions: How do media owners influence television 

workers in shaping content? The research question needs a qualitative descriptive answer 

from various sources, including interview transcripts, notes made while observing in the 

field, diaries, journal, documents, media and television reports.  
 

Television workers would be the center of attention of this research (subject of study), 

and answers to the above research question would depend on their opinions, comments, and 

responses, which will be collected through intensive interviewing. The interviews with 

television workers and other data sources are expected to reveal a number of cases, which 

illustrate how media owners influence television content directly or indirectly. 
 

This research focus on ten Jakarta-based free-to-air national television stations whose 

content compositions are not exactly similar.  The ten stations are: Indosiar, SCTV, RCTI, 

MNCV TV, Global TV, Metro TV, ANTV, TVOne, Trans TV and Trans 7. 
 

4.  Findings and Discussion: After the downfall of Suharto regime in 1998, the political 

and media atmosphere in the country changed altogether from tyrant and tight state control 

to the circumstance characterized by freedom and liberalization, a highly aggressive 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  156 

business sector, and essentially less intervention from state (Heryanto and Adi, 2001). The 

Renaissance of Indonesian media was at first stamped by the abolishment of the press 

permitting procedure (SIUPP) during the presidency of B.J. Habibie in 1999, followed by 

the destruction of the information ministry blamed for its tough measures in closing down 

some media during the New Order era, and the passing of Press Law No 40/1999 and 

Broadcast Law No 32/2002 by former president Abdurrahman Wahid. The later advised 

that an independent body, the Indonesian Broadcasting Commission (KPI), be established. 

The KPI will function as a partner to the government for managing broadcast media. There 

was a dramatic increment in the quantity of media, not long after the nullification of the 

press permitting framework.
1
 

 

After 1998, when the authoritarian government disappeared and control over media, 

press permit and content checks were abolished, the media industry grew exponentially. 

Advertising holds as the very backbone of the private TV station's existence. The country‘s 

liberalization and democratization process combined with a huge consumer market with 

increasing amounts of money to spend inspired large companies to increase their 

investments and promotions as they put the greater part of corporate advertising budget into 

television.
2
  

 

A year after Suharto withdrew the number of print media soared six folds to 1687 

(although half of these numbers disappeared later due to lack of business viability)
3
. In early 

2000s, five large new television channels were opened: Global TV, TV 7, Metro TV, Trans 

TV, and Lativi competing on a national basis with five stations set up earlier during 

Suharto‘s era. Some of these stations changed names later due to ownership changes.  
 

4.1. Television Key Players:  Currently at least there are five key players in the Indonesian 

media industry consisting of five large diversified business groups. The five-business group 

currently controls 10 largest private national television stations, which also control other 

types of media. They are: Media Group, Para Group, MNC Group, Bakrie Group, and 

Emtek Group. 
 

Media Group. The group controls an all-news TV channel, Metro TV, which has over 

53 transmission sites all over the country. Based in West Jakarta, Metro TV is the country‘s 

first 24-hour news channel. The television channel began to broadcast in the capital in 

November, 2000. Besides its predominant programming in Indonesian, it is the only TV 

station to offer Mandarin news. It carried programs in Mandarin to cater Chinese audience 

reflecting the easing of restrictions on Chinese language and cultural media imposed during 

                                                 
1
 873 radio stations in 2002, 11 television stations, 279 tabloids, 242 magazines, 186 daily 

newspapers, 245 weekly newspapers, and 5 bulletins in 2003. Gobel, R & Escborn, N 2005, 

Indonesia: KAF democracy report 2005 dalam Lukman Hakim, Media Democratization in 

Indonesia  Post-New Order Regime, 2008 
2
 Indonesian Press Reference. Look at http://www.pressreference.com/Gu-Ku/Indonesia.html 

3
 Wikrama Iryans Abidin, member of Indonesian Press Council as quoted by media, February 14, 

2008. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_(telecommunications)
http://en.wikipedia.org/wiki/West_Jakarta
http://en.wikipedia.org/wiki/News_channel
http://en.wikipedia.org/wiki/Mandarin_language


The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  157 

the authoritarian era. Metro broadcast no sinetron (soap opera) programs, but the station airs 

entertainment talk show programs. Media group and its television station belong to the 

businessperson, Surya Paloh, who also owns a national newspaper Media Indonesia daily. 

Media Group also controls other local newspapers distributed in different parts of 

Indonesia.
4
 

 

Para Group.  The group controls Trans Media Corporation, which manages Trans TV, 

one of the quickest developing TV stations in Indonesia. The station began broadcasting on 

15 December 2001, and it has been successful with its entertaining programs in capturing 

audience interest. Para Group originally focused on three business sectors — finance, 

property and multimedia. Para Group, controlled by businessman Chairul Tanjung, acquired 

Bank Mega in 1996. 
 

Tanjung started his business in 1987 when he and his three companions built up PT 

Pariarti Shindutama, which manufactured kids' footwear. Tanjung pulled back not long after 

from the company and built up Para Group, which developed into one of the fastest-

growing business conglomerates, and Tanjung became one of Indonesia‘s wealthiest men in 

the country. On December 2011, Tanjung changed the name of his business group to CT 

Corporation or CT Corp., (initial of his name). 
 

The initial success prompted Trans Media to acquire the controlling stake of 

languishing TV 7 owned by an Indonesian giant publisher Kompas Gramedia Group in 

2006. The latter is controlled  by Jakob Oetama whose reputable daily paper Kompas has 

been the market leader in Indonesia for decades. However, Kompas Gramedia failed to 

manage TV 7 successfully prompting the company to sell TV 7 to Trans Media which then 

changed the station‘s name to Trans7. 
 

Chairul Tanjung is close to President Susilo Bambang Yudhoyono. In 2007, he 

coordinated several well-known entrepreneurs, and senior government official to launch the 

‗Visi Indonesia 2030‘ (Indonesian Vision 2030) project which mapped out how Indonesia 

could achieve ‗developed status‘ by the year 2030. Tanjung chaired the project and since 

then he and his team have become unofficial Presidential advisors. 
 

Bakrie Group. Based in East Jakarta, TVOne is an Indonesian privately owned 

national television station. Aburizal Bakrie, who controlled private nationwide television 

station ANTV, expanded his venture in the television industry by buying shares in Latvia, 

another nationwide TV station grappled with financial difficulties. Latvia was established 

amid booming on national TV in early 2000's. Lativi was initially owned by Abdul Latief, a 

famous businessman and former minister under Suharto. Latief established the station in 

1999, and it commenced broadcasting in 2002. The ownership of the network was changed 

to Aburizal Bakrie and Erick Tohir by the year 2007 due to debt and poor network 

management. The station is currently owned by PT Visi Media Asia,Tbk controlled by 

Bakrie Group. 
 

                                                 
4
 Indonesian Press Reference. Look at http://www.pressreference.com/Gu-Ku/Indonesia.html 

http://en.wikipedia.org/wiki/Soap_opera
http://en.wikipedia.org/wiki/Surya_Paloh
http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Indonesia
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Jakarta
http://en.wikipedia.org/wiki/Indonesia
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_station
http://en.wikipedia.org/wiki/Aburizal_Bakrie
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Erick_Tohir&action=edit&redlink=1
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Visi_Media_Asia&action=edit&redlink=1


The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  158 

The launching of TV One was made on 14th February 2008. Aburizal Bakrie and his 

son Anindya Bakrie continue to dominate shares in Latvia (now TVOne) and ANTV. 

Anindya, and Tohir were appointed as Chief Commissioner and Pesident Director 

respectively. Aburizal was once a senior minister in President Yudhoyono‘s cabinet for the 

period of 2004-2009. In October 2009, Bakrie was elected chairperson of Golkar, the 

political party which held power throughout the New Order and which has survived as a key 

player in the post-Suharto political landscape. 
 

Meanwhile, there has been significant change among the owners of television stations 

associated with Suharto‘s family and cronies. The fall of the president Suharto in 1998 

pulled down the business empires of his sons and daughters. People like Suharto‘s second 

son, Bambang Trihatmojo, and Sudono Salim (also known Liem Sioe Liong, a close 

Suharto crony) are no longer major owners at their respective televisions.  
 

MNC Group. The group manages media subsidiaries under Bhakti Investama Group, 

another holding company, which have widely varied business units mainly in the financial 

service sector. This company group was established by Bambang Hary Tanoesoedibjo, 

better known as Hary Tanoe,  who began gaining popularity in 2002 after he purchased 

24.5% shares in PT. Bimantara Citra Tbk from Bambang Trihatmojo, Suharto‘s third child. 

In the same year, Bimantara Citra also took over a US$ 15 million debt of a televison 

station, TPI, controlled by Suharto‘s second child, Siti Hardiyanti Rukmana or Tutut. The 

debt takeover allowed Bimantara to control 75% of TPI through a subsidiary PT Berkat 

Karya Bersama.
5
  

 

Since 2002, Hary Tanoe has held a major share of Bimantara Citra and been its CEO.  

Bimantara Citra holds 100 per cent of PT Media Nusantara Citra (MNC), a holding 

company which manages media subsidiaries, including nationwide private television 

channels TPI, RCTI and Global TV, and the principal permits of three national cable 

television networks
6
  MNC also controls major print media and radio stations. In May 2007, 

Bhakti Investama increased its stake in Bimantara to 52.85%, and at the same time the name 

of the company was changed to PT. Global Mediacom Tbk,  and become a sub holding of 

Bhakti Investama in the mass media including broadcasting sector.  
 

Emtek Group. Since 2004, the two brothers, Fofo and Eddy Sariaatmadja, through their 

own holding company PT Elang Mahkota Teknologi (Emtek Group), purchased shares of 

PT Surya Citra Media (SCM), which controlled the nationwide private television station 

SCTV, from Henry Pribadi and Sudwikatmono (Suharto‘s  cousin). However, Suharto‘s 

second daughter, Titik Suharto (through her joint share with Sariaatmadjaja‘s brothers) and 

Suharto‘s grandson, Dandy Rukmana, remain members of the SCTV shareholder board 

(Ida, 2011, p.14). In 2001, Emtek Group also acquired 85% shares at PT Indosiar Karya 

                                                 
5
 Industry report by Goliath: Business Knowledge on Demand. http:// goliath.ecnext.com/ coms2/ 

page_about 
6
 The three networks are Indovision, Oke TV and Top TV. 

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Anindya_Bakrie&action=edit&redlink=1


The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  159 

Media Tbk, which controls a television station Indosiar, one of major national television 

channels in Indonesia.  
 

Apart from the ten private television stations discussed above, which are based in the 

capital city and broadcast throughout the country, a number of private local TV stations 

have entered the market. Available data indicate that in 2008 there were 60 commercial 

television stations on local and national basis throughout the country. Currently, there are 

more than 1,000 print media (magazines, tabloids and newspapers), 2,000 radio stations, 

115 television stations and a growing number of online news portals, most of them 

operating in the local level (Lutfia, 2010). 
 

4.2 The Influence of Television Owners: Those who own or control a media outlet or 

corporation is frequently considered to hold a very powerful position, since their positions 

may enable them to control information and shape content. Media owners are often seen an 

intriguing factor in understanding the programming content, either entertainment or 

information. Studies showed that ownership, to a certain degree, has influence on how 

media workers produce content. As described earlier, this research will attempt to answer 

and describe the question: How do Indonesian media owners influence television workers in 

shaping content? The key question which has been raised during interview with selected 

television workers: ―Can you give some cases based on your experience which illustrate 

how owners influence your work that eventually affect your television content?‖  
 

This section will reveal the rules of television owners in Indonesia, and examine their 

influence on workers and their content. As explained earlier, Indonesia right now has 10 

private free-to-air TVs with across the nation scope controlled by the following five 

individuals: 
 

1) Hary Tanoesoedibjo, through his holding company PT Media Nusantara Citra 

(MNC), owns and controls three private national TV stations RCTI, Global TV and 

MNC TV 

2) The Bakrie family has interests in the Viva Group, which operates two televisions: 

TV One and ANTV.  

3) Surya Paloh, through Media Group, controls MetroTV.  

4) Chairul Tandjung, through his holding company CT Corp, owns two televisions: 

Trans TV and Trans7. 

5) Fofo and Eddy Sariaatmadja, through his company PT Elang Mahkota Teknologi 

(Emtek), has two televisions: SCTV and Indosiar. 
 

This part will cite, based on research findings, several examples of how Indonesian 

television owners influence television workers in shaping the content. Television workers 

interviewed during this study explained that the influence of media owners may take 

various forms, and one of them is in the form of negotiation or compromise made between 

owners and television workers.  
 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  160 

According to Dandhy Dwi Laksono, a former senior producer at RCTI, the owner of his 

television station, Hary Tanoesoedibjo, once negotiated and compromised on news content 

with his television workers. Laksono said in a hearing at the Constitutional Court in 2011. 

The hearing was part of a judicial review of articles in the 2002 Broadcasting Law. During 

the court hearing, Laksono said Tanoesoedibjo once invited the station‘s editorial staffs to 

his office to discuss the news coverage of an aircraft accident of a privately-owned carrier, 

Adam Air (AJI et al. v. Indonesia, 2011).
7
  

 

Hary Tanoesoedibjo is the president director of PT Media Nusantara Citra (MNC) 

which owns and controls three private national TV stations RCTI, Global TV and MNC TV. 

An aircraft of Boeing 737, operated by Adam Air, crashed into the sea of South Sulawesi on 

January1, 2007 after departing from a Djuanda airport in Surabaya for Manado in North 

Sulawesi killing all 102 people on board (AJI et al. v. Indonesia, 2011). 
 

Along with the accident, Hary Tanoesoedibjo was considering to venture into the 

airline industry, and his another holding company PT Bhakti Investama was in talks to buy 

a stake in PT Adam Sky Connection Airlines which owns Adam Air. In March 2007, Hary 

Tanoesoedibjo purchased 50% shares of Adam Sky Connection through Bhakti Investama. 

Hary said he was planning to improve Adam Air which has been plagued by several 

accidents (AJI et al. v. Indonesia, 2011). 
 

According to Dandhy Dwi Laksono, during the meeting between MNC management 

and RCTI‘s editorial board, Hary Tanoesoedibjo said that the news programming of the 

station ―must give an opportunity to the new management of Adam Air to make 

improvements with regard to its flight safety, and services to the passengers.‖ (AJI et al. v. 

Indonesia, 2011). Hary stressed it was not every day he used RCTI‘s screen for the sake of 

his business interests. 
 

 Laksono said, a negotiation took place between Hary and RCTI‘s news team about 

how the television should report the crash. Finally, the agreement reached, RCTI will report 

just the latest and official news about the crash, and only from the ministry of 

transportations, or The National Commission on Transportation Safety (KNKT) in the 

station‘s news programmings. In other words, in the case of Adam Air, RCTI was not 

allowed to develop stories taken from the non-governmental sources. The news content 

must be official driven stories, not customer or public driven news (AJI et al. v. Indonesia, 

2011) 
 

However, this type of owner-worker negotiation on news content didn‘t last long when 

Hary Tanoesoedibjo and his brother Hartono Tanoesoedibjo in 2008 were implicated in a 

graft scandal at the Justice and Human Rights Ministry, popularly called Sisminbakum case. 

―The prior precedent of form of compromise (in Adam Air case) was proposed again in the 

Sisminbakum case, a year later, but it was rejected,‖ Dandhy Dwi Laksono said (AJI et al. 

v. Indonesia, 2011). 

                                                 
7
 AJI stands for Aliansi Jurnalis Independen (Independent Journalists Alliance) 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  161 

In another case involving former President Suharto and his family, Hary Tanoesoedibjo 

briefed RCTI‘s executive editors to delay a report about the legal case implicating the 

former authoritarian ruler. Dandhy Dwi Laksono gave other accounts of how the airing of 

his investigative reports on RCTI which had been prepared for two months should be 

adjourned for one year waiting for Hary Tanoesoedibjo to complete his business deal with 

Soeharto‘s family. Hary intended to purchase shares of Televisi Pendidikan Indonesia (TPI) 

from Siti Hardiyanti Indra Rukmana (known as Mbak Tutut), Soeharto‘s oldest daughter 

(AJI et al. v. Indonesia, 2011). 
 

Soeharto and his family (popularly known as a Cendana family because Soeharto lived 

on Cendana street in central Jakarta) aggregated colossal measures of riches amid his 

influence and constructed an incomprehensible rent-seeking network in the form of 

extensive number of philanthropic magnanimous establishments. There were no less than 40 

establishments connected to Soeharto and his gang, with the largest three being the 

Dharmais, Dakab and Supersemar foundations. Jakarta‘s local court's rejected the 

administration's corruption argument against Soeharto in late September, 2000, announcing 

him therapeutically unfit to stand trial. However, after being suspended for several years, 

the public prosecutor demanded the continuation of legitimate procedures against the 

former leader after the doctors reporting Soeharto's health was improving (AJI et al. v. 

Indonesia, 2011). 
 

Amid media rising attention about Soeharto‘s legal case, Dandhy Dwi Laksono was 

preparing to produce a six-episode television report with a comprehensive perspective about 

how Soeharto‘s family accumulated wealth through his various foundations. In order to get 

a complete picture about the issue, Dwi Laksono and his news team visited Soeharto‘s 

foundations one by one, verifying documents, delineating fund transfers and cash flow, 

meeting with those who received financial aids including interview with scholarship 

recipients from the foundations. Unfortunately, when the report was completed, Dwi 

Laksono was told that the report cannot be aired immediately, and Dwi Laksono (AJI et al. 

v. Indonesia, 2011) said: 
 

When the report was ready to go on air, the executives of the editorial board 

requested that the airing of the program be delayed for a reason that the owner 

of MNC/RCTI was negotiating an acquisition deal of TPI‘s remaining shares 

with Cendana family. The airing of a serial report consisting of at least six 

episodes was worried to disturb the relationship and spoil the atmosphere of 

negotiation with Cendana family (AJI et al. v. Indonesia, 2011) 
 

Dwi Laksono also gave another account which implicated Hary Tanoesoedibjo who 

was reported involved in the issuance of Negotiable-Certificate-of-Deposit (NCD) worth 

over US$28 million published by Unibank. The holder of the certificate, PT Citra Marga 

Nusaphala Persada (CMNP), could not exchange the NCD for the amount of money it was 

worth. It turned out later that the certificates were faked. CMNP had bought the problematic 

certificate-of-deposit from Drosophila Enterprise through a brokerage service Bhakti 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  162 

Investama owned by Hary Tanoesoedibjo.  CMNP said if it turned out the certificates were 

fake, then the broker should have also played some bogus role (AJI et al. v. Indonesia, 

2011). 

According to DWI Laksono, the national media were paying attention to the issue since 

it implicated a businessman and a media mogul Hary Tanoesoedibjo, and it was the reason 

why he and other members of RCTI‘s editorial board were instructed in 2012 to produce a 

special programming in the format of talk shows in a bid to clarify the issue. Hary 

Tanoesoedibjo himself showed up and spoke on the talk show along with other four invited 

speakers who mostly supported his stance on the issue. Dwi Laksono said, as a senior 

producer, he tried to suggest that RCTI used external host, a host from outside the station, in 

an attempt to keep the neutrality of its programming content, but his idea was rejected, and 

RCTI remained using its internal host. Dwi Laksono added that the imbalances and one-

sided information presented in the talk show have pushed the Indonesian Broadcasting 

Commission (KPI) to release a letter of reprimand to RCTI (AJI et al. v. Indonesia, 2011). 
 

Adjat Wiratama, a News Producer at Global TV -another television station, which also 

owned by Hary Tanoesoedibjo- said that the television owner through his executives 

warned him with regard to news implicated Hary Tanoesoedibjo or his family. Adjat 

Wiratama said he was warned against not being careful in running a story about Rudijanto 

Tanoesoedibjo who were involved in a corruption case. Rudijanto Tanoesoedibjo is an older 

brother of Hary Tanoesoedibjo (Adjat Wiratama, personal communication, Juli 21, 2013).  

In March 2011, Media reported Rudijanto Tanoesoedibjo  who was questioned by the anti-

graft body Corruption Eradication Commission (KPK) as part of its examination concerning 

a corruption case focusing on asserted markups of a 2006 acquirement of health instrument 

for bird-flu patients. Rudijanto was the executive of PT Prasasti Mitra which collaborated 

with state-possessed PT Rajawali Nusantara Indonesia in securing the health equipment for 

relieving bird-flu flare-ups, which happened in Indonesia from 2005 to 2006. 
 

Owners influence also persisted in other television stations owned by Bakrie family. 

The family controls diversified business companies including two national television 

stations, TV One and ANTV, and other media. The family was mentioned to have 

influenced their media content. In October 2009, the family‘s patron Aburizal Bakrie was 

elected the new chairman of the Golkar Party --currently the country‘s second largest 

political party-- replacing Jusuf Kalla after defeating his main rival Surya Paloh. On June 

2012, the party‘s declared Aburizal Bakrie the single presidential hopeful from the party. 

However, his presidential candidate was marred by an accident made by one of the Bakrie‘s 

companies six years ago. Bakrie is affiliated with oil and gas company PT Lapindo Brantas, 

a company accused of being responsible for the worst mud flow disaster in Indonesia.  
 

 In 2006, an eruption of mud took place in Sidoarjo regency, East Java, in the area 

where a mining company owned by Bakrie family PT Lapindo Brantas was drilling a well 

for natural gas. The company contends that the gush of mud from the well was triggered by 

a distant earthquake in Central Java three days before although many geologists dismissed 

the explanation. The mud flow was unstoppable, and it has since flooded and swamped 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  163 

many villages, factories and surrounding areas, displacing thousands of people.  Bakrie 

family, and their company PT Lapindo Brantas, were seen as having been responsible for 

the disaster. 
 

 Reporters who work at both stations admitted that they were given special instructions 

with regard to the reports of mud flow. For instance, they must quote just authority Lapindo 

sources at each opportunity when reporting the mud stream, and had started to self-edit. 

They were told about how stories ought to be worded. Editors were to allude to the mud 

stream as the 'Sidoarjo mudflow', instead of the 'Lapindo mud spring of gushing lava', the 

term most normally utilized in other media. As indicated by sources who worked at both 

stations, journalists were agonized over their future livelihood in the event that they 

composed stories about the mud stream case in a negative tone as the same number of other 

media by and large did. 
 

A police investigation on whether or not Lapindo Brantas should be responsible for the 

mud flow limped along for more than three years. The case was dropped not long after a 

government examination in August 2008 proclaimed that the mud stream was a natural 

catastrophe and Lapindo Brantas cannot be reprimanded for such mishap. 
 

In another case, television workers at Metro TV said they were instructed to broadcast 

any events that involved their station owner, Surya Paloh, especially whenever the boss was 

giving a speech. Surya Paloh seemed to always enjoy the advantage of full coverage from 

his television. The news programming on Metro TV broadcasts any ceremonies in which 

Surya Paloh delivered a speech, much like a head of state. The lengthy coverage of his 

speech continued despite mounting criticism about the way he used his television for his 

personal interest. 
 

 Surya Paloh has been active in politics since the New Order era. He was head of the 

Advisory Council of the Golkar Party, one of the greatest political party in the country. 

Paloh left the Golkar Party not long after he was crushed by Aburizal Bakrie in the race for 

the party's leader in 2009. A political scientist, Aleksius Jemadu, commented: ―He wanted 

so much to become the party‘s chairman, but was defeated by Aburizal Bakrie, who 

commanded far bigger financial resources,‖ (Jemadu, 2013). 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  164 

In 2010, shortly after he lost his bid for Golkar Party chairman, Paloh called a national 

movement by establishing a mass organization Nasional Demokrat (Nasdem) in order to 

answer the call to adjust the country's condition, and to answer the demand of the country's 

rebuilding. Paloh claimed that Nasdem was a civil association and it would not change into 

a political party. The development has quickly drawn positive reactions from the country‘s 

important figures.
8

 Nasdem‘s establishment on February 1 was advertised in several 

national newspapers and on Paloh‘s MetroTV station. 
 

Pioneered by several Nasdem‘s members, the civil organization, then gave birth to a 

new political party, Nasdem Party, in 2011
9
. ―When Surya Paloh came up with an idea that 

Indonesia needed a new political party to bring restoration in Indonesian politics, he was 

smart enough to create a public impression that he had no personal ambition behind the 

establishment of the National Democratic Party, or NasDem. Thus, he was satisfied enough 

to become the chief patron of the party.  Instead of right away becoming the party chairman, 

Surya focused more on leading the expansion of Nasdem as a mass organization‖ Jemadu 

(2013) said. 
 

Surya Paloh‘s move in Nasdem apparently attracted another media mogul Hary 

Tanoesoedibjo to the political party which invited the latter to become a member, and after 

a lengthy talks, Hary joined the newly established Nasdem Party with a position as 

chairman of the party‘s council of experts. Hary controls Media Nusantara Citra (MNC) 

Group whose business incorporate an assortment of media outlets, from daily papers, radio, 

TV,  magazines, tabloids and the Internet. 
 

The vicinity of Hary Tanoesoedibjo in Nasdem alongside media big shot Surya Paloh, 

the proprietor of Media Group, which runs Metro TV and Media Indonesia daily, enhances 

Nasdem‘s political influence. Just in a couple of months after its introduction to the world 

and still in the enlistment process, Nasdem turned into the main political gathering in 

Indonesia with the most grounded connections to media.  
 

                                                 
8
 Those figures who are interested to became member including, to name a few, Governor and King 

of Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X, Golkar senior politician Siswono Yudohusodo, 

Indonesian Democratic Party of Struggle (PDI-P) politician Budiman Sujatmiko, former 

Muhammadiyah chairman Ahmad Syafii Ma‘arif, politician Khofifah Indar Parawansa, and 

Paramadina University rector Anies Baswedan. 
9
 The move was protested by Nasdem‘s renowned members including Sultan Hamengkubuwono X, 

who pioneered other members to renounce their membership in the organization. Sultan said that he 

exited the association on the grounds that he felt baffled when Paloh and other Nasional Demokrat 

individuals set up Nasdem party, which used to be a shortened form for the mass association. Those 

who disappointed saw the civil organization Nasdem, whose objectives were noble, had been used 

as an instrument to give birth to a new political party controlled by those who have a strong political 

ambitions. 
 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  165 

With his media power, much larger than Paloh‘s, Hary played a very significant role in 

helping Nasdem became the only new political party declared by the General Election 

Commission (KPU) eligible for the 2014 election. 
 

According to Aleksius Jemadu (2013), it was quite clear from the very beginning that 

building up a civil organization was not Surya Paloh‘s ultimate goal. It was just a political 

strategy to justify the real motive behind the whole construction of his political ambitions. 

Now that the Nasdem Party has been declared eligible to participate in the 2014 polls, Paloh 

has to recalculate his position in order to pave the way for the next episode of his struggle 

for power. Paloh also feared that the newcomer Hary Tanoesoedibjo, whose financial 

resources were larger than him, would use his wealth to buy influence within the party. The 

first step he has to do is to make sure that he has a complete control over the party. The only 

way to make this happen is by replacing the party chairman, Patrice Rio Capella, with 

himself.  
 

Surya Paloh‘s move to seize control of the party was rejected by some other members, 

including Hary Tanoesoedibjo who said that the majority of the party's members were 

young people, and he wanted young cadres to keep handling the party‘s management, not 

Paloh. Talks between the two media mogul ended fruitlessly prompting Hary to resign from 

the party in protest over  Paloh‘s intention to take over the party‘s leadership. Following the 

power struggle in the party which led to the exit of its most valuable member, the party held 

a national congress in January 2013 which unanimously elected Paloh as the party‘s new 

chairman. 
 

Television workers at Metro TV said Surya Paloh controlled program content, 

especially news, through his trusted men who held strategic positions at Metro‘s editorial 

board. After being briefed by Surya Paloh, Chief Editor or other senior members of the 

editorial board were used to rebrief news producers and their assistants with regard to the 

latest editorial policy which must be obeyed by all television workers involved in news 

production. The news producers were briefed during the daily meeting of news evaluation 

and planning. Senior members of editorial board delivered the instructions they got from 

Surya Paloh about his up-to-date instructions, about who or which issues should be 

developed, strengthened, or abandoned. 
 

Mohammad Hafizni, a senior news producer at Metro TV, said Surya Paloh never 

spoke directly to television workers in giving his instructions with regard to news content. 

―Not directly‖ Hafizni said when he was asked whether or not media owners gave their 

opinions in determining news content. He further said (M. Hafizni, personal 

communication, July 20, 2013): 
 

Surya Paloh never got down directly to the level of producers in order to make 

us realized about which news items must be broadcast or left out, but those 

leaders at the editorial board frequently briefed us about our policy, they gave 

us opinions about news selection. We discussed all those things during the 

meeting.  



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  166 

 

Meanwhile, after leaving the Nasdem Party following his internal rift with the party‘s 

patron Surya Paloh, Hary Tanoesoedibjo joined the People‘s Conscience Party (Hanura), a 

middle-scale party led by Wiranto, a retired Indonesian army General. Wiranto was the 

military commander when Soeharto decided to step down from power. He ran 

unsuccessfully for president and vice-presidency in the previous elections.  
 

As Indonesian media reported, in July 2013, Hanura surprised people in general when 

the political party declared its official assignment of its chairman Wiranto and media big 

shot Hary Tanoesoedibyo as president and VP applicants for the up and coming 2014 

presidential race. Wiranto said his bid with Hary is the representation to pluralism, since he 

was a Muslim and Javanese while Hary was ethnic Chinese and Christian. Hanura is the 

first political gathering to unhesitatingly pronounce its ticket for the 2014 elections 

(―Hanura declares‖, 2013).
10

 The announcement of their candidacies in Jakarta on July 2 

was broadcast live across the country in breaking news on three national terrestrial 

televisions –RCTI, Global TV, and MNC TV- owned by Hary Tanoesoedibjo. 
 

Television workers at Global TV responded calmly to the political maneuver by Hary 

Tanoesoedibjo. The workers were aware the consequence of Harry‘s political move that 

they have to shift their support to another political party, Hanura Party, from the previously 

Nasdem Party. They also understood completely that the owner will certainly use the media 

to meet his political goals, especially after the declaration.  
 

A producer of news and talk show on Global TV, Adjat Wiratama, said he was aware 

the consequence of working in a medium whose owner showed blatantly his or her political 

ambitions (A. Wiratama, personal communication, July 20, 2013). Wiratama said the 

television‘s leadership may turn down a report if it was against the television‘s policy 

especially if it involved Hary Tanoesoedibjo. Adjat Wiratama said he could not choose any 

topics nor the sources for his talk show program based on his free will since they must be 

verified to make sure that the program content wouldn‘t go against Hary Tanoesoedibjo‘s 

political goal. Wiratama said sources for talk show must be approved by the management. 

He was once reprimanded by the television executives when a source of his talk show 

program, spoke something which attacked the station‘s business group and the media 

owner. He further said (A. Wiratama, personal communication, July 20, 2013): 
 

When I was holding a talk show program, the topics of dialogue must be 

adjusted with the groups‘ interest, or at least, the topics didn‘t attack the media 

owner. Some sources must be approved whether they can be invited or not to 

the show. I was once warned when the invited sources showed a different view 

with the media policy 
 

                                                 
10

 In the 2009 general election, Hanura just got 3.8 percent of the vote, getting just 18 seats at the 

House of Representatives, while in the meantime race regulation obliged 20 percent of the vote in 

favor of a political party to have the capacity to name its own presidential hopeful.  



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  167 

Agate also said he was also obliged to pay attention to news that may offend top 

executives at other companies but still under the same holding company. Adjust cited an 

example, when Global TV was banned from broadcasting news about Panda Nababan, a 

senior politician and member of parliament, who was inflicted in a corruption case. The 

news was banned because Panda Nababan was a father of RCTI‘s chief editor, Putra 

Nababan. RCTI was a sister company of Global TV. The corruption case drew media 

attention in mid-2012 since it involved many politicians from several political parties.   
 

Meanwhile, television workers at two private stations, Trans TV and Trans 7, owned by 

business tycoon Chairul Tandjung, said that the owner involved directly in the 

programming content, either entertainment or news. They said Chairul Tandjung used to 

come to programming, planning and evaluation meeting at the television stations attended 

by television workers such as: producers, executive producers, managers, and other staffs 

involved. In the meeting, Chairul Tandjung himself led the discussing sessions with his 

television workers. He evaluated the performance of the ongoing program and giving 

suggestions about what should be done to improve the content, especially if a program in 

the downturn in term of rating vis-à-vis competitors of similar program. Compared to other 

television owners, Chairul Tandjung was the most involved in the day-to-day works in 

preparing programming content. 
 

Mardatillah, an executive producer at Trans 7, reported that Chairul Tandjung was a 

real television businessman whose mission was to take commercial advantages from every 

programming his television stations broadcast (Mardatillah, personal communication, July 

21, 2013). In an effort to accomplish this commercial goal, Tandjung was building up an 

intensive communication with his television workers, from his top executives all the way 

down to producer‘s level. They were invited to a weekly meeting with him to talk about 

how to improve programming content. Unlike other large television owners who tend to be 

reluctant to talk with their lower rank staffs, Chairul Tandjung would rather discuss 

television content directly with program producers than other staffs who are more senior or 

close to him in term of job hierarchy. Mardatillah said in an interview (Mardatillah, 

personal communication, July 21, 2013): 
 

As a media owner or a leader, he always gave his insight [into programming] 

through the weekly meeting, he even gave instructions which are mandatory, or 

an order about the direction of a programming, or where does the programming 

concept should go. 
 

Zudarlis Elfira, an Executive Producer at Trans TV, who supervised celebrity news 

programs (infotainment show) used to report the latest celebrity gossips in the entertainment 

industry said that Chairul Tandjung were concerned about infotainment programs on 

televisions which tended to sensationalize celebrities‘ personal life. Tandjung advised Elfira 

against sensationalizing and started to instill educational values instead into the 

infotainment programs. Elfira said (Z. Elfira, personal communication, July 23, 2013): 
 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  168 

He gave his opinions and directions for the program [infotainment] under my 

supervision; [he said] a television program must educate and entertain their 

viewers. 
 

Mardatillah gave an example; it is Chairul Tandjung who suggested that Trans 7 should 

maintain its popular talk show Hitam Putih (Black and White) in prime time when most 

viewers flocked in front of their television set. Tandjung said the programming was unique 

and it was not necessary for Trans TV and Trans 7 to broadcast Sinetron -an Indonesian 

popular term for television drama- during prime time just to emulate its key competitors. 

Hitam Putih featured a host Deddy Corbuzier, a master illusionist, who played up the 

mysterious and somewhat arrogant side of his stage persona with his distinctive bald head, 

arched eyebrows, and all-black clothing. Deddy has always played up the mysterious and 

somewhat arrogant side of his stage persona. As it turns out, he has proven a smart and 

intelligent interviewer on an interesting talk show (Emond, 2013). 
 

 Haryo Wicaksono, a producer of a talk show program at Trans TV, said Chairul 

Tandjung involved in the birth of Dokter Oz, a program that he produced. The program 

discussed about the health imitating similar program in America (H. Wicaksono, personal 

communication, July 19, 2013). He said Tandjung contributed his idea into the program 

content, especially in the process of preparing a new program. For example, in selecting a 

host for the program, Tandjung suggested some names he considered appropriate to guide 

the show. Wicaksono said when a program had been produced and went on air, Chairul 

Tandjung used to follow its performance development in term of ratings or shares, and he 

used to advise the producer about how to improve the program performance in an effort to 

boost its ratings. He said (H. Wicaksono, personal communication, July 19, 2013): 
 

Yes, we used to have a weekly or monthly meeting, when a program share 

declined we were told to lift up the share. The media owner gave us instructions 

about how content should be. For example, in selecting a host program, and at 

the beginning of preparing a program. 
 

Mardatillah said Chairul Tandjung sometimes reprimanded his television workers to 

maintain decency in their program content, especially those which received many criticisms 

from the public. The Indonesian Broadcasting Commission (KPI) frequently reprimanded 

Tandjung‘s television stations, especially Trans TV, for airing indecent programs which 

included intruding into people‘s privacy, promoting excessive sexuality, giving details on 

how to mix illegal drugs, and other improper content. KPI revealed that Trans TV in 2012 

topped the list of television stations breaching broadcasting norms and regulations 

(―Commission reprimands‖, 2012). However, despite mounting criticism from the public, 

Chairul Tandjung were rarely scrapped a program from the list just because of its indecent 

content. The program would still be maintained with some corrections as long as it was still 

commercially viable. 
 

Mardatillah added that Chairul Tandjung once instructed his television workers not to 

use a rock star and popular musician, Ahmad Dhani, in every program on Trans TV or 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  169 

Trans 7 after the musician seemed to have accused him of having an affair with his wife. 

―There was a celebrity who was rumored that she had an affair with him, and then the 

celebrity and her family was banned from Trans Corp,‖ Mardatillah said. Ahamd Dhani and 

his wife, a singer-song writer, Maia Estianty divorced in 2008. They have three children 

who became members of a children band. Rumor has it that Maia had an affair with Chairul 

Tandjung following a statement made by the outspoken Ahamd Dhani, who said that one of 

high rank officials at Trans TV had an intimate communication through short message 

service with his wife.   
 

Television workers at SCTV and Indosiar owned by Fofo and Eddy Sariaatmadja said 

during interview that the media owner through his management staffs sometimes stepped 

into the program content by suggesting news people about events that need to be covered 

but very rarely with regard to political occurrence. They said owners occasionally 

demanded news team to cover activities pertaining to their business just for the sake of 

publicity.  
 

Fasmi Berry, a News Producer at Indosiar, said the station‘s owners placed their 

personnel in the television company‘s board of directors, and they also even placed 

personnel in the television news department (F. Berry, personal communication, July 23, 

2013). However, the involvement of owners in the program content was still minimal since 

they only asked to cover something considered trivial. Fasmi Berry said he was once asked 

to make coverage about Indosiar‘s public and community development services of 

relocating street vendors who sold mainly nourishment in their food stalls along the street 

which became the entrance to the television station.  
 

Indosiar management felt the growing number of food stalls along the street sidelines 

had disturbed the traffic into the television station, especially when materials for production 

must be carried into the station compound. However, the management needed the street 

vendors since most their employees were their consumers. Fasmi Berry said (F. Berry, 

personal communication, July 23, 2013): 
 

 They (the management) contributed ideas [into the program], and one of them 

is street vendors development in Indosiar. They used to insert [the story] as one 

of program content in Fokus, [the story] is about relocating street vendors at 

Damai Street, Daan Mogot, West Jakarta to another location which was more 

comfortable and hygienic, the event was expected to become sustainable in 

order to create a nice urban development as well as establishing the media‘s 

positive image in the public eye. 
 

The Sariaatmadja family through their company Elang Mahkota is not the only 

conglomerate in the country that manages more than one television station. By 2013 the 

majority of television owners discussed earlier controlled at least two private stations with 

nationwide coverage. Except for Surya Paloh who had only one television, Hary 

Tanoesoedibjo owned the most with three televisions while Chairul Tandjung, Bakrie, and 

Sariaatmadja families have respectively two televisions. There are about 300 private local 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  170 

stations spreading across Indonesia by 2013. Around 200 of them are managed by Jakarta-

based television stations, which are controlled by these five conglomerates (Sipahutar, 

2013). 
 

A media analyst who was former Deputy Chief Editor at RCTI, Atmadji Sumarkidjo, 

said in an interview that businessmen who owned television could be classified into three 

categories based on their business background (Atmadji Sumarkidjo, personal 

communication, July 12, 2013). The background of the owner, in a certain degree, might 

play a role in influencing how television workers shaped their program content. The first 

category is a businessman who came into television with a previous background in the 

media industry. This type of businessmen put media service as their main focus and they 

have companies involved in various media businesses. Hary Tanoesoedibjo was one good 

example of this category with his business included newspaper, radio, Internet provider, 

cable TV, and network TV (Atmadji Sumarkidjo, personal communication, July 12, 2013) 
 

The second category is television owners whose background in various industries but 

not media. Chairul Tandjung could be placed into this category. Before coming into the 

television business and became a conglomerate, Chairul Tandjung was a moderate 

businessman who had business in various fields including banking, retailer and food 

industry. Sariaatmadja family had experience in the plantation business for quite a long 

time, while they also had a computer-related-company, before they made stock purchase 

which allowed them to jump into the television industry by owning SCTV and Indosiar. The 

business shift was made possible after they sold their ownership in the plantation company 

(Atmadji Sumarkidjo, personal communication, July 12, 2013). 
 

The third category is television owners who jumped into the television business driven 

mainly by political motives. According to Atmadji Sumarkidjo, this type of businessmen 

intentionally placed themselves in the television industry by owning television stations 

since they could use them as an instrument to achieve their political goal and aspirations 

(Atmadji Sumarkidjo, personal communication, July 12, 2013). Surya Paloh was the best 

example for this category as he used his media, newspaper and television, to funnel his 

political idea, and later to promote his new political party. Bakrie family was another good 

example in this category as they used their two televisions to consistently support their 

patron, Aburizal Bakrie, in every political maneuver he made as a chairman of Golkar Party 

-the country‘s second largest political party- and the party‘s candidate in the presidential 

election in 2014 (Atmadji Sumarkidjo, personal communication, July 12, 2013). 
 

 Atmadji Sumarkidjo added that owners usually also acted as Chief Executive Officer 

(CEO) who involved in day-to-day television operations. The reason for this high 

involvement was because television industry was a high-cost business and the owner would 

do everything to reduce costs and shorten turnaround times. An owner-cum-CEO was 

certainly granted a full access to control program content as he or she could intervene easily 

into programming.  Atmadji Sumarkidjo said his observations indicated that owner 

intervention in program content was varied from one television to another. However, he 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  171 

concluded that the intervention was very dominant at televisions whose owners were also 

politicians like Metro TV and TV One. He said the intervention was obvious, especially 

because the televisions were a 24-hour news televisions. 
 

5. Conclusion: Television owners control, directly or indirectly, television workers in 

shaping the program content. The indirect control was made through senior executives who 

hold strategic positions in the programming department and especially in the media editorial 

board. The owners brief their editorial executives about any rule they wish to impose. The 

executives then talk to reporters and other television workers about the owners‘ will which 

must be obeyed by those who involved in news production. Reporters were advised about 

how stories should be worded. Owners-cum-politician enjoy the advantage of full coverage 

of their media. Television workers were instructed to broadcast any events that involved the 

owners. Owners sometimes involved directly in shaping content, especially entertainment 

program. The owners used to come to a programming meeting where they lead and direct 

television workers. Owners evaluated the performance of the ongoing program and giving 

suggestions about what should be done to sustain the program success. 
 
 

 

Reference: 

 

1. Altschull, H.J (1984). Agent of power, New York: Longman. 

2. Curran, James, Michael Gurevitch & Janet Woollacott (1982): 'The study of the 

media: theoretical approaches' In Gurevitch, Michael, Tony Bennett, James Curran 

& Janet Woollacott (Ed.) (1982): Culture, Society and the Media. London: Methuen 

(Part 1, 'Class, Ideology and the Media')  

3. Dhakidae, D (1991), ‗The state, the rise of capital, and the fall of political 

journalism: Political economy of Indonesian news industry’. [Doctoral dissertation] 

Cornell University. 

4. Gerbner, G., Larry Gross, Michael Morgan & Nancy Signorielli (1969). Living with 

television: the dynamics of the cultivation process. (Paper) Retrived from 

http://web.asc.upenn.edu/gerbner/Asset.aspx?assetID=1644 

5. Golding, P & Murdock, G (2000). Culture, communication and political economy in 

Curran, J., & Gurevitch, M (Eds.). Mass media and society (3
rd

 ed.). London: 

Arnold. 

6. Gurevitch, Michael, Tony Bennett, James Curran & Janet Woollacott (Ed.) (1982): 

Culture, Society and the Media. London: Methuen (Part 1, 'Class, Ideology and the 

Media') 

7. Heryanto, A (1990). Introduction: State ideology and civil discourse. In Arief 

Budiman (Ed.). State and Civil Society in Indonesia, Monash CSEAS, Clayton. 

pp.289-300. 

8. Heryanto, A (2010), Entertainment, Domestication and Dispersal: Street Politic as 

Popular Culture in Edward Aspinall and Marcus Mietzner (eds) Problems of 



The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  172 

Democratisation in Indonesia: Elections, Institutions and Society. ISEAS 

Publishing. 

9. Heryanto, A., & Adi, S. Y (2001). The industrialization of the media in 

democratizing Indonesia. In Contemporary southeast Asia: A journal of 

international and strategic affairs, 23 (2), 327-356. 

10. Hill, T. D (2007), The Press in New Order Indonesia, Equinox Publishing 

Indonesia. 

11. Ida, R (2011). Reorganisation of media power in post-authoritarian Indonesia: 

Ownership, power, and influence of local media enterpreneurs. In K.Sen & D.T. Hill 

(Eds), Politics and the media in twenty first century: Decade of democracy, 

Routledge, pp.13-25. 

12. Lewis, J. D. (1969). Programmer‘s choice: Eight factors in program decision-

making, Journal of Broadcasting, 14 (1), 74 – 75 

13. Marx, K & Engels (1974). The German Ideology. London: Lawrence and Wishart in 

Wittel, A (20120) Digital Marx: Toward a Political Economy of Distributed Media. 

Nottingham Trent University, School of Arts and Humanities, Nottingham, United 

Kingdom. 

14. Marx, K & Engels, F (1996). Karl Marx Frederick Engels: Collected Works, Vol. 

35: Karl Marx; Capital, Vol. 1. London: Lawrence and Wishart in Wittel, A (20120) 

Digital Marx: Toward a Political Economy of Distributed Media. Nottingham Trent 

University, School of Arts and Humanities, Nottingham, United Kingdom. 

15. McQuail, D (2000). Mass communication theory, 4
th

 Edition, Sage 

16. McQuail, D & Siune, K (1998). Media policy: Convergence, concentration and 

commerce. Euromedia Research Group. Sage. 

17. Murdock, G (1990). Redrawing the map of the communications industries: 

Concentration and ownership in the era of privatization". In Ferguson, M. (Ed.). 

Public communication - The new imperatives: Future directions for media research. 

Sage: London, pp.1-15. 

18. Murdock, G. & Golding, P (1977). Capitalism, communication and class relations. 

In Curran, J., Gurevitch, M & Woolacott, J., Mass communication and society, 

London: Edward Arnold. pp. 12–43. 

19. Paramita, D (2011, November 14). My Jakarta: Wishnutama, CEO of Trans TV. The 

Jakarta Globe. Retrieved from http://thejakartaglobe.beritasatu.com/ 

20. Pringle, K. P., Starr, M. F (2005). Electronic Media Management. Fifth Edition. 

Focal Press. P15 

21. Reese, S.D (1991). Setting the media‘s agenda: A power balance perspective,‖ in J. 

A Anderson (Ed.). Communication yearbook 14, pp.309-340. Newbury Park, CA: 

Sage. 

22. Sen, K (2002), Media and the end of authoritarian rule. In P. E. Monroe, B. 

Rozumilowicz., & V.G. Stefan (Eds.), Media reform: Democratizing the media, 

democratizing the state, Routledge. pp.69-88. 

http://thejakartaglobe.beritasatu.com/


The Influence of Television Owners on Program Content in …                                              Morissan 
 

Volume-III, Issue-III                                             November 2016                                                                  173 

23. Sen, K & Hill, T. D (2007), Media, culture and politics in Indonesia, Equinox 

Publishing. 

24. Sen, K., & Hill, D. T (2000). Media, culture and politics in Indonesia. New 

Melbourne: Oxford University Press. 

25. Shoemaker, P.J (1996). Media gatekeeping. In M.B Salwen., D.W Stack (Eds.). An 

integrated approach to communication theory and research, Lawrence Erlbaum. pp 

79-91. 

26. Shoemaker, P.J., & Reese, S.D., (1991). Mediating the message: Theories of 

influences on mass media content, Longman. 

27. Shoemaker, P.J., & Vos, T (2009). Gatekeeping Theory. Routledge. 

28. Sumarkidjo, A. (2011). Media dan Pembentukan Opini Publik: Benarkah Televisi 

Tersandera dan Media Lainnya Masih Independen (Paper). Presented at 

Communication Week 2011. Faculty of Communication, University of Mercu 

Buana. 

29. Susanto, A (1978). The mass communication system in Indonesia. In K.D Jackson & 

L.W. Pye (Eds.), Political power and communication in Indonesia, University of 

California Press, Berkeley. 

30. Turow, J. (1989) ‗PR and newswork: a neglected relationship‘, American 

Behavioral Scientist, 33:206–12.   

31. Turow, J. (1994) ‗Hidden conflicts and journalistic norms: the case of self-

coverage‘, Journal of Communication, 44 (2): 29–46.   

32. Turow, J. (2009) Media Today: an Introduction to Mass Communication, 3rd edn. 

New York and London: Routledge.   

 

 


